späť na obsah časopisu

Pozoruhodný komplex postavený z jednoduchých prefabrikovaných dielcov vyzdvihuje pretekársku dráhu formuly 1 v Montreale. Pre jazdcov F1, ktorí preletia po trati rýchlosťou vyše 300 kilometrov za hodinu, to je len rozmazané, neurčité periférne videnie. No športovým tímom a tisíckam fanúšikov, ktorí sa prišli pozrieť na preteky F1, poskytuje nový, elegantný Espace Paddock na montrealskom okruhu Gilles Villeneuve ohromnú šou a dokonalý zážitok.

Miesto: Montreal, Kanada Architektúra: architekti FABG – Éric Gauthier, Marc Paradis, Nicolas Moussa Generálny dodávateľ: GEYESER Group Obdobie výstavby: august 2018 až máj 2019 Ocenenia: Award of Excellence, Canadian Architect – 2018, Mention en innovation de l’OAQ – 2020, Grand Prix d’excellence de l’OAQ – 2020

V rámci dohody o obnove Veľkej ceny Kanady formuly 1 muselo mesto Montreal nahradiť existujúce dočasné zariadenie väčšou a stálou budovou, ktorá zodpovedá potrebám podujatia a požadovaným štandardom. Nový padok, ktorý navrhli montrealskí architekti FABG, integruje garáže pre pretekárske tímy, kancelárie pre Medzinárodnú automobilovú federáciu (FIA), salónik pre 5 000 ľudí a multimediálne centrum pre novinárov a vysielateľov. Na rozdiel od objemnejších stavieb väčšiny okruhov F1 sa minimalistický dizajn zbavuje vonkajších stien a klimatizácie v prospech otvorených salónikov, ktoré spájajú divákov s jazdnou dráhou, so zvukmi a s občasným zápachom horiacej gumy.

Na uľahčenie a rýchle dokončenie výstavby do roka, medzi dvoma podujatiami Grand Prix, navrhli architekti budovu z prefabrikovaných konštrukcií vrátane betónových panelov, oceľových nosníkov a stĺpov, drevených nosníkov a panelov CLT, demontovateľných priečok a jednoduchého systému obvodového plášťa. Zatiaľ čo premyslený zredukovaný dizajn umožňuje demontáž komplexu a jeho opätovné využitie, odhalenú kostru budovy dopĺňa elegantná deklaratívna estetika. Tóny dreva a uhlová geometria exponovanej strechy dávajú miestu zreteľný význam, a to všetko podporené pocitom tepla, aký sa na tratiach F1 vyskytuje zriedka.

 

Kombinovaná architektúra v najlepšej podobe

Pri koncepcii a navrhovaní plánov bolo nanajvýš dôležité, aby bola architektúra budovy v dokonalom súlade s prírodným prostredím parku a aby sa súčasne zdôrazňovalo know-how miestnych staviteľov. Mnoho prvkov novej budovy, postavených na čiastočne umelom ostrove Notre Dame vytvorenom pre svetový veľtrh Expo 67, pripomína grafické línie tej doby. Dobrým príkladom je stropný rám, ktorý je hlavným aspektom architektúry budovy, rovnako ako oceľová konštrukcia zobrazujúca prvky v tvare písmena Y alebo mužov s predĺženými rukami, ktorá obsahuje logo Parc a Expo 67.

Drevená konštrukcia strechy okrem toho, že jej geometria vychádza zo spomienky na výstavu Expo 67, odráža túžbu architektov odkloniť sa od obrazov a hodnôt, ktoré sa zvyčajne spájajú s pretekmi F1 – od honosného globalizovaného luxusu, s cieľom zdôrazniť kultúrnu a geografickú osobitosť každej etapy okruhu a prispôsobiť ho vznikajúcim hodnotám. Inými slovami, nejde o typickú budovu, ale o objekt, ktorý sa snaží zamerať na krásu tohto športu a nie na luxusné autá a podobne.

Budova je hybridná vo využití, konvenčná vo výbere materiálov, moderná vo svojich útrobách a prakticky zapadá do krajiny parku. 

 

Moderná a všestranná

Teraz má budova tri podlažia a dispozične je usporiadaná tak, aby vyhovovala potrebám tímov, médiám, komentátorom a najmä motoristickému davu.

Na prvom podlaží sú priestranné garáže pre športové tímy a za nimi premyslená pohodlná pohostinná časť. Nové výbehy pojmú až 13 stajní, pričom každá má dva predné prístupy pre automobily, jazdcov a technické tímy. Zo zadnej strany je servisný prístup a vstup do pohostinnej časti.

Garážový priestor je modulárny a prispôsobivý podľa potrieb tímov na každom ročníku Veľkej ceny Kanady. Na vytvorenie požadovaných priestorov sa využívajú dočasné priečky, ktoré vyhovujú technickým potrebám tohto športu. Budova sa môže pochváliť úplne novým usporiadaním priestoru pre športových komentátorov a zástupcov FIA a FOWC. Na rozdiel od starej riadiacej veže, postavenej do výšky, aby poskytovala dobrú viditeľnosť na trať, je nová veža usporiadaná vodorovne na dvoch podlažiach priamo v budove, pretože nové technológie riadenia pretekov teraz vyžadujú menej priamy výhľad a viac elektroniky. Pracovný priestor pre médiá je integrovaný do budovy a nie do dočasného stanu, aby poskytol zástupcom médií kvalitné služby vrátane modulárneho osvetlenia, prispôsobivého ventilačného systému a elektrických a telekomunikačných boxov s optickými káblami.  

Budova je navrhnutá tak, aby vylepšila výhľady na pretekársku dráhu, ale aj na celé prostredie parku, ktorý ju obklopuje, a to vytvorením krytých terás na 2. a 3. poschodí. Nová vyššia budova poskytuje divákom úchvatný a fascinujúci zážitok nielen z trate, ale aj 360-stupňovú nerušenú panorámu počas celého roku.

Mimo obdobia pretekov Grand Prix, približne desať mesiacov v roku, budú priestory k dispozícii na prenájom na rôzne podujatia. Vďaka fenomenálnej viacúčelovej hale a trom obrovským terasám to môže byť populárne spoločenské miesto len pár krokov od centra Montrealu.

Architekti úplne prepracovali aj prístupy do budovy. Celé prvé poschodie je na úrovni prízemia a prístup na tri poschodia umožňuje panoramatický výťah so sklenou výplňou, ktorý sa nachádza pri východnom vchode. 

 

Princípy udržateľnosti

Konštrukcia strechy (1 425 m3) je vyrobená z dreva, odolného a obnoviteľného materiálu. Keďže drevo počas svojho rastu zachytáva CO2 z atmosféry a sekvestruje ho vo vlákne, zodpovedá tento objem dreva sekvestrácii viac ako 1 000 ton CO2. Preto sa drevo považuje za uhlíkovo negatívne, čo znamená, že nielen jeho použitie v stavebníctve vedie k nízkym emisiám uhlíka, ale aj pomáha odstraňovať prebytočný oxid uhličitý z atmosféry. Strecha je zakrytá bielou povlakovou krytinou a bielymi minerálnymi granulami, aby odrazili väčšinu slnečných lúčov, čo pomáha znižovať vnútornú a vonkajšiu teplotu budovy o niekoľko stupňov Celzia.  

Solárne fotovoltické panely na streche majú spolu plochu 64 m2 a v priebehu roka by mali naakumulovať dostatok energie na kompenzáciu energetických výdavkov potrebných pre celú budovu počas Grand Prix. Inštalovaný systém poskytne ročne priemerne 87 600 kWh, odhadovaná spotreba energie počas podujatia formuly 1 je 88 940 kWh. 

 

 

 



Autor
Matej Motyka
Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
YTONG