späť na obsah časopisu

Nákupné centrá zmenili maloobchod, ako ho poznáme. Ľudia ich navštevujú nielen preto, aby si kúpili produkt, ktorý potrebujú, ale aj preto, aby si užili prostredie a atmosféru nákupného centra – chodia tam za zážitkami. Teraz sa však môže zdať, že zlaté časy sa pre nákupné centrá skončili. Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia nás preniesli viac do online sveta, a tak vznikla otázka, či nákupné centrá dokážu konkurovať elektronickému obchodovaniu.

 

Prvé obchodné centrum v Bratislave otvorilo svoje brány pred dvomi desaťročiami a spustilo vlnu výstavby ďalších v krajských a okresných slovenských mestách. V súčasnosti máme 1,54 mil. štvorcových metrov nákupných centier. Podľa údajov CBRE Research najväčšiu plochu nákupných centier, až 35 %, tvoria predajne s módou. Za nimi, s podielom 12 %, nasleduje maloobchod zameraný na špeciality (kníhkupectvá, drogérie, lekárne či predajne s hračkami). Služby, čiže kaderníctva, salóny krásy, banky, ale aj cestovné kancelárie, pôsobia na 9 % výmery obchodných centier. Rozloha reštaurácií, cukrární či kaviarní tvorí z celkovej výmery ďalších 8 %. Toto naznačuje, že nákupné centrá sa stali nielen miestom nákupov, ale aj zdrojom zábavy, kultúry či kulinárskych zážitkov. A to všetko pod jednou strechou. Na ich atraktivitu či návštevnosť vplýva okrem lokality, dopravnej dostupnosti či prítomnosti kancelárskych priestorov v okolí aj samotné zloženie obchodov a služieb, pričom pestrý mix s dostatočným dôrazom na voľnočasové funkcie sa stáva omnoho dôležitejším než kedykoľvek predtým. Práve od toho, ako budú mať obchodné centrá rozvinuté spomenuté funkcie, závisí ich pozícia na trhu, najmä v saturovaných oblastiach. Kľúčovou bude schopnosť prilákať hlavne „destination footfall“ – teda nielen okoloidúcich, ale hlavne takých návštevníkov, pre ktorých je destináciou samotné centrum. Práve funkcia nákupného centra ako miesta na trávenie voľného času (gastro, kino či wellness) sa bude v budúcnosti ešte viac vyvíjať a posilňovať. Toto všetko, spolu s ochotou inovovať, umožní nákupnému centru byť „odolnejším proti kríze“.

V súčasnosti, keď sa kladie značný dôraz na kvalitu zážitkov z návštevy nákupného centra, je silným nástrojom aj jeho architektúra a dizajn predajní. Pri navrhovaní OC pre jedinečné potreby 21. storočia bude treba zohľadniť niektoré nasledujúce faktory.

Pohyb

Staršie nákupné centrá mali jasný a jednoduchý obeh – okruh, ktorý prinútil návštevníka prejsť okolo každého obchodu. Docielilo sa to tým, že sa v objekte umiestnili schody čo najďalej od seba. Extrémom boli špirálovité rampy, ktoré nútili ľudí prejsť celým nákupným centrom, aby sa dostali na vrchné podlažie.

Súčasné moderné prostredie OC by malo návštevníkom uľahčiť hľadanie toho, čo potrebuje. Možno to dosiahnuť organickou štruktúrou pretkanou spoločenskými priestormi – kaviarňami, sedeniami, zelenými priestormi. Novonavrhnuté nákupné centrá integrujú do svojho dizajnu oblasti podobné bulváru, vďaka čomu je nákupný aspekt budovy skôr nosným charakterom návrhu ako hlavným zameraním.

Obývateľnosť

Staršie nákupné centrá boli navrhnuté čo najviac uzavreté s cieľom odstrihnúť návštevníkov od vonkajšieho sveta, aby sa pri nakupovaní neznepokojovali a nerozptyľovali časom. Dnes, keď samotné nakupovanie už nestačí na prilákanie kupujúcich, by mala byť interakcia s budovou čo najpríjemnejšia. Kľúčové aspekty sú prirodzené svetlo, výhľady, zeleň a pohodlné vnútorné prostredie. Toto prospieva nielen návštevníkom OC, ale aj jeho zamestnancom. Nedostatok denného svetla môže spôsobiť depresie a iné zdravotné problémy.

Otvorené priestory

Príťažlivosť obchodného centra podporí integrácia prírody a otvorených priestorov do jeho dispozície. Namiesto jedného stavebného bloku sa vytvára zmes rôznych priestorov. „Krabicové“ nákupné centrá pôsobia ako nehostinné preplnené priestory, ktoré sú pre súčasného zákazníka neatraktívne. Vytvorenie ilúzie rušného bulváru s malými obchodmi a reštauráciami je osožné, pretože priťahuje nakupujúcich, ktorí hľadajú osobnejšie prostredie a zážitok. 

 

Článok dočítate v aktuálnom vydaní Eurostavu


Autor
Adela Motyková
Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
YTONG