späť na obsah časopisu

Nová hlavná železničná stanica Centraal Station Rotterdam sa prezentuje ako svetlý, pútavý a transparentný dopravný terminál, v ktorom sa cestujúci ľahko a rýchlo zorientujú. Cez sklenené zastrešenie nástupíšť dopadá denné svetlo až do pešej pasáže a priehľadné fasády poskytujú priehľad na susediace mestské objekty. Rotterdamská centrálna stanica je veľmi frekventovaný dopravný uzol, pretože je napojená na európsku sieť rýchlovlakov a ukrýva jednu z najdôležitejších staníc metra. Existujúca budova stanice už ďalej nedokázala zvládnuť takéto dvojnásobné napojenie vzhľadom na narastajúcu dopravnú frekvenciu, preto bolo treba pristúpiť k radikálnemu riešeniu.

Riešenie novej železničnej stanice a jej okolia navrhli architekti z Team CS, pracovného združenia vytvoreného z Benthem Crouwel Architekten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten und West 8, ktorí v roku 2005 vyhrali vypísanú architektonickú súťaž. Návrh tohto zoskupenia vytvára akéhosi sprostredkovateľa medzi rozdielnymi štruktúrami časti mesta severne a južne od budovy stanice. Na severnej strane susedí rotterdamská centrálna stanica s malorozmerovou obytnou zónou, kým na južnej strane s veľkoobjemovou štruktúrou mestského centra. Nová stanica je vzhľadom na svoje usporiadanie mimoriadne transparentná. Všetky vlaky a všetky funkcie železničnej stanice sa nachádzajú v jednom priestore, ktorý je hore uzavretý dvomi strešnými plochami: svetlopriepustným zastrešením koľajísk, ktorého jednoduchá konštrukcia pripomína skleník, ako aj osobitnou strechou haly železničnej stanice.

Na streche novej železničnej stanice sú strešné okná so 130 000 solárnymi článkami (solárne panely), ktoré pokrývajú 10 000 m2 z celkovej strešnej plochy 28 000 m2. Ide o najväčšiu aplikáciu solárnej energie v streche stanice v Holandsku a je tiež jedným z najväčších strešných solárnych projektov v Európe...


Autor
pripravené v spolupráci s Anne-Marie Ring

Fotografie (vizualizácia)
© Jansen AG
Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
YTONG