Pred dvadsiatimi piatimi rokmi začínal na Slovensku budovať pobočku silnej českej výrobnej a stavebnej firmy LIKO-S a odvtedy stojí na jej čele. Ing. Roman Macko, konateľ firmy, nám porozprával, v čom tkvie úspech prosperujúcej firmy, ktorá priniesla na slovenský trh celý rad inovácií od sofistikovaných systémových priečok do interiérov cez interaktívne multimediálne steny SMART-i-WALL až po kancelársky objekt budúcnosti.  

 

Vo firme LIKO-S, teda v jej slovenskej pobočke, ste od jej začiatku. Ako sa začal váš príbeh v nej?

Áno, od začiatku. Naša materská firma sídli v Slavkove u Brna a do nej som nastúpil v roku 1993. Po rozdelení republiky sa majiteľ firmy rozhodol otvoriť pobočku na Slovensku a tak sa aj stalo. Niekedy v lete 1994 sme vycestovali do Bratislavy a od septembra toho roku tam pôsobíme, dokonca stále sídlime v  rovnakej  budove. Začalo sa to veľmi nevinne, išiel som sem na chvíľu rozbehnúť firmu a už som tu 25 rokov. Boli sme dvaja, dnes máme výborný desaťčlenný tím.

 

Stihli ste za ten krátky čas pôsobenia v materskej firme LIKO-S pričuchnúť k firemnej filozofii a kultúre?

Firemnej filozofii som tak úplne nepričuchol, pretože v deväťdesiatom treťom sme robili biznis, museli sme sa uživiť, filozofia sa vytvárala postupne. Skôr si myslím, že som bol súčasťou jej vývoja. Až po niekoľkých rokoch sme si v siedmich bodoch spísali, ako veci robíme a na čom nám záleží. Tak ako sa firma vyvíjala a pribúdali v nej ľudia, vyjasňovala sa aj naša firemná filozofia, postavená na tom, v čo veríme. 

Ktorý zo siedmich bodov firemnej filozofie je vám najbližší?

Všetky sú dôležité. Keď si ich prečítate, a nemusíte byť ani súčasťou LIKO-S, vidíte, že na každom niečo je. V Česku aj na Slovensku sme začínali od nuly, zbierali sme skúsenosti aj informácie. V začiatkoch, v deväťdesiatych rokoch, sme s kolegyňou, ktorá je už na dôchodku, chodili za architektmi a projektantmi a ponúkali svoje produkty. Keď si spomeniem, ako si vtedy všetci ťukali na čelo nad našimi priečkami, a dnes sú štandard... Vyžadovalo si to veľa úsilia, sebazaprenia, keď nás z desiatich pokusov deväťkrát odmietli. Prekážky sme si však nepripúšťali. So svojimi rozvíjajúcimi sa produktmi aj technológiami sme boli na slovenskom trhu prví. To, že dnes už máme konkurenciu, je prirodzený vývoj. Pre mňa je úplne najdôležitejšie to, že najlepšie je byť najlepším. Veď kto by nechcel byť najlepší?

 

Celý rozhovor nájdete v decembrovom čísle… 

Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
Inovácie v architektúre a v stavebníctve 2020
YTONG
UDRŽATEĽNOSŤ V ARCHITEKTÚRE A VO VÝSTAVBE 2020