späť na obsah časopisu

St. Pölten je rýchlo sa rozvíjajúce hlavné mesto Dolného Rakúska, približne hodinu cesty autom od Viedne. Miestne autority predpokladajú, že do štyroch rokov sa počet obyvateľov zvýši o 20 %  takmerna 70-tisíc. To zásadným spôsobom zvyšuje dopyt po dostupnom bývaní, preto samospráva už teraz pripravila projekty, v rámci ktorých má vzniknúť 4 700 nových, prevažne nájomných bytov. Stavajú ich efektívnym a rýchlym spôsobom tzv. modulárnej výstavby. Preto sa St. Pölten môže stať inšpiráciou aj pre nás, najmä ak aj na Slovensku chceme rýchlo a lacno postaviť desaťtisíce nových bytov a vyriešiť problémy s dostupnosťou bývania.

Mesto St. Pölten sa stalo pre obyvateľov atraktívnym vďaka dobrému dopravnému spojeniu a rozšíreniu železničnej trate do Viedne. Preto sa aj najväčšie projekty bytovej výstavby realizujú v blízkosti vlakovej stanice. Celkom nová štvrť vznikne napríklad v bývalom areáli WWE. O jej podobe rozhodla súťaž 27 tímov architektov z celého sveta. Projekt kombinuje trvalé a dočasné formy bývania s cieľom dosiahnuť heterogénnu rozmanitosť mestského priestoru. V centre mesta sa realizujú „zahusťovacie opatrenia“, ďalšie stavebné projekty vzniknú na juhu mesta. Aj západne od mestského parku sa nachádza rozvojová oblasť, kde v budúcnosti vznikne ďalšia nová štvrť.

Modulárna stavba s flexibilným využitím

Spomedzi nových projektov zaujal najmä súbor štyroch bytoviek na ulici Maximilianstraße, ktorý získal hneď niekoľko ocenení za architektonické riešenie a využitie inovatívnych stavebných postupov. Firma, ktorá projekt realizovala, vznikla s cieľom identifikovať a použiť v praxi najefektívnejšie, najmodernejšie a cenovo najvýhodnejšie technologické postupy a materiály. I vďaka tomu, že bola v tejto snahe taká úspešná a bytové domy vyrástli za rekordne krátky čas, mohol by sa tento projekt stať inšpiráciou aj pre nás. 

Budovy s dĺžkou 75 metrov a so šírkou 16,5 metra lemujú ulicu a majú pripomínať lode v prístave. Vzniklo v nich 185 bytov a 275 parkovacích miest v podzemnom parkovisku. S celkovými nákladmi vo výške 28 miliónov eur sa tu vybudovalo 15 500 štvorcových metrov úžitkovej plochy, a to bez balkónov a lodžií. To znamená náklady len približne 1 800 eur na štvorcový meter prenajímateľnej úžitkovej plochy.

Nosná konštrukcia pozostáva z kompozitných oceľovo-betónových stĺpov a nosníkov, vyrobených spoločnosťou Peikko Slovakia vo výrobnom závode v Kráľovej nad Váhom. Systém DELTABEAM® Frame, ktorý táto fínska rodinná firma vyvíja a vyrába aj na Slovensku, umožňuje rýchlo a efektívne postaviť nosnú konštrukciu pozemnej stavby z prefabrikovaných oceľových komponentov ako z dielov stavebnice. Potom sa použije vybraný stropný systém, v prípade tohto projektu to boli filigránové panely. Výhoda skrytých oceľových nosníkov spočíva v tom, že vytvárajú štíhle stropy bez viditeľných prievlakov, vďaka čomu možno znížiť celkovú výšku každého podlažia pri zachovaní svetlej výšky. Jednoduchšia je aj inštalácia zavesených technologických rozvodov a strop netreba podopierať, vďaka čomu je zakryté podlažie okamžite prístupné na ďalšie nadväzné práce. Systém vytvára veľké otvorené priestory, čo umožňuje obrovskú voľnosť pri definovaní vnútornej dispozície.

V tomto prípade vznikol obytný priestor s výškou stropu 2,80 metra, prístupovou a balkónovou zónou so šírkou 2,8 metra. Do primárnej nosnej konštrukcie sa vkladali ďalšie prefabrikované prvky, napríklad drevené panely, sadrokartónové priečky a ľahké betónové šachty na vedenie rozvodov, výťahov či schodísk. Rozmiestnenie stien vnútri sa dá ľahko zmeniť, preto môžu plniť rôzne funkcie bytových, obchodných, kancelárskych alebo komerčných priestorov. Sériové usporiadanie obytných modulov (izieb) a modulov pre služby (kuchyňa, kúpeľňa) umožňuje maximálnu flexibilitu pri určovaní orientácie, počtu izieb a ich funkcií. Samotný systém neurčuje, aké funkcie budú jednotlivé moduly plniť. Až keď sa izby začnú používať, získajú význam a stanú sa z nich obývačky, spálne alebo pracovne.

Vráťme sa k osvedčeným postupom

V Bratislave chýba približne 40-tisíc bytov na to, aby mesto dosiahlo európsky priemer v počte bytov na tisíc obyvateľov, no dostupné štartovacie či nájomné byty chýbajú aj v ďalších našich regiónoch. Vláda si predsavzala tento problém riešiť a hovorí o desaťtisícoch bytov, ktoré chce postaviť lacno a rýchlo. Na Slovensku pritom máme nielen dostatok skúseností s modulárnym typom výstavby, ale aj vývojové a výrobné kapacity na zabezpečenie potrieb spojených s takýmto plánom. Okrem riešenia krízy s dostupnosťou bývania by to znamenalo aj významnú podporu domácej ekonomiky, vznik tisícok pracovných miest a rast HDP.

Slovníková definícia modulárnej výstavby hovorí, že vzniká prefabrikáciou (predvýrobou) veľkopriestorových modulov vo fabrike a nasledujúcou montážou na mieste stavby. Všetky podstatné technické problémy, ktoré obyvatelia panelákov dobre poznajú, sa podarilo vyriešiť vďaka masívnym fínskym investíciám do výskumu a vývoja. Dnes sa komponenty modulárnej konštrukcie už nezvárajú dokopy, ale spájajú štandardizovanými (prevažne skrutkovými) spojmi. Na stavenisku sa potom namiesto množstva mokrých operácií realizuje už len montáž a spájanie dielov, pripravených na mieru v kontrolovaných podmienkach výrobných závodov. Efektivita môže byť aj niekoľkonásobne vyššia než priamo na stavbe. Výstavba je menej náročná na personálne zabezpečenie, čo v čase koronakrízy znamená podstatne menej pracovníkov na stavbe.

Máme všetko, čo potrebujeme

Peikko na Slovensku vyvíja a vyrába komponenty na nosné konštrukcie budov, kotvenie a spájanie prefabrikovaných dielov či výstužné prvky. V strede záujmu investorov, projektantov, statikov, architektov a stavebníkov by sa však v tejto súvislosti mal ocitnúť práve systém nosných rámových konštrukcií pozemných stavieb, ktorý Peikko nazýva DELTABEAM® Frame. „O jeho výhodách sme presvedčili už stovky projektantov po celom svete, vznikli s ním už tisícky projektov, no viac ako 90 percent našej produkcie smeruje na stavby v zahraničí,“ otvorene priznáva výkonný riaditeľ Peikko Slovakia Martin Fenčák a dodáva: „Ak sú naše riešenia dobré pre Rakúšanov či pre Švajčiarov, musia si nájsť cestu aj na slovenský trh.“

Modulárna stavba si okrem oceľových prvkov vyžaduje aj množstvo betónových prefabrikátov – stropné systémy, steny, priečky, schodiská, výťahové šachty a podobne. Na Slovensku stále funguje viacero niekdajších panelární, ktoré majú bohaté skúsenosti z minulosti a dodnes si zachovali výrobnú schopnosť a kapacity. „Máme teda k dispozícii overený systém rýchlej a efektívnej výstavby aj výrobné kapacity na to, aby sme takúto výzvu prijali. Vidíme veľký potenciál v uplatnení modulárneho systému výstavby pri plnení programového vyhlásenia vlády. My sme pripravení,“ tvrdí M. Fenčák.

Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
YTONG