Ani najzložitejšie projekty s odvetranými fasádami neodradia odborníkov zo spoločnosti NERO uchádzať sa o ich realizáciu. O tom, prečo si veria a sú úspešní, o svojich začiatkoch a najvýznamnejších realizáciách sme sa porozprávali s riaditeľom spoločnosti a jej spoluzakladateľom Ing. Petrom Pobjeckým.

Prvýkrát sme zaregistrovali firmu NERO takmer pred tridsiatimi rokmi, keď ste začali s výrobou neónových trubíc, neónových reklám. Čo sa odvtedy zmenilo?

Trošičku ste to prehnali: na trhu sme „iba“ 29 rokov. O výrobe neónov sme vedeli len to, že je to také náročné, že konkurencie bude málo. Keďže sme nemali asi milión Kčs (pozn. pre mladých – korún česko-slovenských) na nákup technológie, vrhli sme sa na vývoj vlastnej technológie. 

Keď sa začali uplatňovať LED-ky, a teda vzniklo aj riziko nárastu konkurencie v oblasti svetelných reklám, hľadali sme niečo nové. Na stavbách som objavil nový materiál s perfektnou úpravou: dva tenké hliníkové plechy a medzi nimi plast, s nápisom ALUCOBOND na ochrannej fólii. Bola to láska na prvý pohľad. A tak sme od roku 2006 začali spracúvať tento materiál. Pribudol Gutbond, J-bond, Reynobond, preto zľudovelo pomenovanie bond. Spočiatku sme ho využívali len na reklamy. Odvetrané fasády vtedy robili iba dve firmy. Predbehli sme ich technologicky – ako prví sme dosky frézovali na CNC stroji. Pôvodne sme chceli kazety z bondu len vyrábať pre stavebné firmy. Keďže odborníkov na bondy bolo málo a v spoločnosti NERO boli šikovní ľudia, začali sme fasády aj montovať. Prvá samostatná akcia bol L-Palace v Žiline a hneď zo skružovaných falcovaných kaziet. Takže znovu vývoj a výroba technológie... A tak sme sa stali špecialistami na najzložitejšie fasády.

S výrobou neónových trubíc sme skončili okolo roku 2015. V tom čase sme sa dostali do kontaktu s Auparkom v Bratislave, kde sa pripravovala rekonštrukcia OC. Veľmi rýchlo objavili naše „kreatívne technické myslenie“ a postupne sme naberali ďalšie projekty. Nakoniec sme okrem sadrokartónu, výkladov a dlažby robili v obchodnej zóne skoro všetko podhľadové. V ďalších rokoch sme ešte realizovali obklad garážového domu a dokonca trojdráhový dopravník na zelené strapce nad fontánou.

V ostatných dvoch rokoch sme realizovali veľkú inováciu strojového parku: dokúpili sme novú vysokovýkonnú frézu, vyrobili sme si dopravník na manipuláciu s veľkoplošnými doskami, vyrobili sme aj špeciálne ohýbačky na veľmi úzke dvojité ohyby atď.

Najväčší pokrok však vidieť v automatizovanom projektovaní výroby kaziet. Systémové typy kaziet už nemusíme rozkresľovať pre potrebu frézovacích programov. Stačí zadávať do tabuľky podhľadové rozmery. Okrem výroby pre vlastnú potrebu zabezpečujeme výrobu kaziet pre externých odberateľov vrátane poradenstva.

 Ako sa vám darí presadiť v silnej konkurencii? Čo robíte inak ako ostatní? 

Najväčší rozdiel v našej práci vidím v komplexnosti, poradenstve a hlavne v tzv. analytickom prístupe ku každej zákazke. Vždy sa snažíme odhadnúť kritické miesta v technickom návrhu, vo výrobe, v montáži i v servise. Možno aj preto sme počas svojej existencie dosiaľ ani jednu zákazku neurobili podľa dodanej projektovej dokumentácie. Pri náročnejších akciách je ideálne, ak dokumentácia nie je. Stačí námet, vizualizácia, opis materiálu.

 Čo z vášho portfólia v súčasnosti dominuje?

Opísal som, ako sa z „neonárov“ stali bondisti. Opäť zhodou okolností sme sa v súčasnosti stali špecialistami na ťahokov. Prvý bol garážový dom v Auparku, minulý rok pribudla Autobusová stanica Mlynské nivy, kde sme na garážový dom použili ťahokov s dekoratívnymi lamelami. Na tejto stavbe pripravujeme aj kľukatú lávku s ťahokovovým zábradlím. Radi sa však vrátime k bondom.

 Aké zaujímavé zákazky ste v poslednom čase realizovali?

Realizujeme nový trend – dekoratívne lamely. V projektoch Autobusovej stanice Mlynské nivy sme našli dekoratívne lamely na ťahokove i na bondoch. Na prvý pohľad sa nám to zdalo zbytočné. V skutočnosti to však vyzerá skvele. A tento trend je pokračovanie z minulého roku, ktorý bol podľa nás „rokom lamiel“. Vďaka rekonštrukcii OC Polus/Vivo.

 Chcete tým povedať, že zložité podhľady vo Vive robila vaša spoločnosť ?

Nebolo to v pláne, ale niekto to urobiť musel. Hovoríme tomu povinnosť posledného.

 To znie zaujímavo, môžete nám to priblížiť?

Medzinárodný tender na rekonštrukciu OC Polus/Vivo vyhrala španielsko-poľská firma. Neodhadli náročnosť akcie, nakúpili štandardné podhľadové lamely a mysleli si, že sa im ich podarí namontovať. Keďže neuspeli, rakúsky investor zrušil s nimi zmluvu. Zavolali do NERA a požiadali nás o návštevu. Ako zadanie slúžila vizualizácia a pôdorys s opisom požadovaných materiálov. Podhľad veľkej rotundy má skoro 1 000 m2, k tomu sú 4 malé rotundy a súčasťou dodávky bol ešte obklad stĺpa v tvare stromu. Do týždňa sme urobili analýzu kritických bodov realizácie, návrh technického riešenia a vyrobili reálne vzorky. Investori prišli, videli, objednali. Pri odovzdávaní diela sme dostali od spokojných rakúskych investorov pochvalu. Povedali, že sa prvý raz stretli s tým, že realizácia je krajšia než vizualizácia. A vo všetkej skromnosti s nimi súhlasím.

 Prezradíte „kritické miesta“?

Súčasťou veľkej rotundy je aj 320 m kruhových a lineárnych modulov s 20 križovatkami a odbočkami. Šírka 250 mm a stred má svietiť. Podhľadovú časť sme vyrobili z akrylátu, ten má však veľkú tepelnú rozťažnosť. Medzery na kompenzáciu rozťažnosti neboli prípustné. Našli sme atypické riešenie a škáry sú nulové! Aby sa podhľad dal vôbec montovať, vyrobili sme zváranú hliníkovú konštrukciu. Kvôli transportu mohol byť blok široký maximálne 2,5 m. Zvarili sme teda 60 lichobežníkových rámov s uhlom 6°. Keby sme šablónu mali s chybou len 0,5°, mohlo nám na konci chýbať alebo prečnievať 30°. Nám sa podarila odchýlka iba 30 mm.

Pred akými ďalšími výzvami momentálne stojíte?

Pripravujeme asi 5-6 projektov na dokončenie Autobusovej stanice Mlynské nivy. Napríklad sme uspeli u investora s vlastným návrhom protislnečnej lamely so zabudovaným tenkým osvetlením.

Ako potenciálna zákazka nás očaril nový zahraničný projekt od architektky Zahy Hadid. Obsahuje technicky veľmi náročné dekoratívne lamely (lamiel sa už asi nezbavíme). So vzorkami sme v prvom kole uspeli, uvidíme, ako to bude pokračovať.

           

 

Digitalizované ukážky časopisov
E-shop eurostav
Archbooks
Inovácie v architektúre a v stavebníctve 2020
YTONG
UDRŽATEĽNOSŤ V ARCHITEKTÚRE A VO VÝSTAVBE 2020